سطوح دسترسی و گروه‌های کاربری

شاید برایتان پیش آمده باشد که در مشاهده دمو افزونه ها وقتی وارد مدیریت افزونه می شوید ، منوهای جوملا وجود ندارند و یا هنگامی که عضو یه سایت میشوید محتوای بیشتری برایتان نمایش داده میشود. برای اینگونه کارها به کاربران سطح دسترسی متفاوتی میدهند. در این مقاله سعی شده مفاهیم به صورت ساده و روان و کامل در اختیار شما قرار گیرد.

سطوح دسترسی از گروه های کاربری تشکیل شده است برای درک بیشتر بهترست اول گروه های کاربری را بشناسیم.

انواع گروه های کاربری

برای دیدن گروه های کاربری ابتدا وارد سیستم مدیریتی سایت خود میشویم. حال دو راه وجود دارد:
۱- از منو بالا روی سیستم کلیک کرده و گزینه تنظیمات کلی را انتخاب میکنیم. سیستم > تنظیمات کلی > مجوز ها۲- وقتی وارد قسمت مدیریت سایت شدیم از منوی عمودی، قسمت پیکربندی گزینه کلی را انتخاب میکنیم.

وقتی وارد تنظیمات کلی شدیم گزینه مجوز ها را انتخاب میکنیم که با این کار گروه های کاربری را میبینیم.

عمومی ( Public ): هرکسی که سایت را باز کرد.

ثبت نام کرده ( Register ): به هر کسی که در سایت ثبت نام میکند میگویند.

نویسنده ( Author ): به کسی که در سایت ثبت نام کرده و میتواند فقط مطالب را ثبت کند و مطلب خودش را ویرایش کند ولی نمیتواند چیزی را منتشر کند را نویسنده میگویند.

ویرایشگر( Editor ): می تواند هم مطالب خود و هم مطالب دیگران را ویرایش کند را ویرایشگر گویند.

ناشر( Publisher ): علاوه بر ثبت و ویرایش میتواند مطالب را منتشر کند.

کاربران ارشد( Superusers ): مدیر کل سایت میباشد.( شما هم اکنون کابرارشد هستید )

مدیر( Manager ): کسی ست که میتواند به قسمت مدیریت وارد شود ولی محدودیت دارد.

مدیرکل ( Administrator ): همانند مدیر میتواند به قسمت مدیریت سایت وارد شود ولی نسبت به مدیر آزادی بیشتری دارد ولی مانند کاربر ارشد نیست و محدیدیت های خودش را دارد.

مهمان ( Guest ): یعنی کسانی که وارد سایت شدن ( login کردن ) آن مطلب برایشان نمایش داده نمی شود.

با کلیک بر روی هر گروه میتوان مجوز های هر گروه را مشاهده کرد.

سطوح دسترسی

برای دیدن انواع سطوح دسترسی کافیست از منوی بالا روی کاربران کلیک کرده و گزینه سطوح دسترسی را انتخاب کنیم.
هر سطح دارای حداقل یک گروه کاربری است.

حال اگر بخواهیم یک سطح دسترسی درست کنیم با شرایط دلخواه باید چکاری انجام دهیم؟؟

ایجاد گروه کاربری جدید:

برای اینکار از منوی بالا روی کاربران کلیک کرده و زیر منوی ایجاد گروه جدید را از گروه ها انتخاب میکنیم. کاربران > گروه ها > ایجاد گروه جدید
در صفحه باز شده عنوان گروه را هر اسمی که مدنظرمان هست وارد میکنیم و برای گروه پدر نیز بهتر است عمومی انتخاب شود.( البته میشود بقیه موارد هم انتخاب کنیم )
با این کار یک گروه کاربری به گروه های کاربری اضافه شده است. برای عوض کردن مجوز های این گروه همانند قبل عمل میکنیم.( سیستم > تنظیمات کلی > مجوز ها )

حالا برای اینکه یک مطلب ( هرچیزی ) را بخواهیم منتشر کنیم باید سطح دسترسی آنرا تعیین کنیم.

ایجاد سطح دسترسی جدید:

برای ایجاد سطح دسترسی از منوی بالا روی کاربران کلیک کرده و زیر منوی ایجاد سطح دسترسی جدید را از سطوح دسترسی انتخاب میکنیم. کاربران > سطوح دسترسی > ایجاد سطح دسترسی جدید
در صفحه باز شده عنوان سطح را هر اسمی که مدنظرمان هست وارد میکنیم و در زیر گروه هایی که میخواهیم مطلب مورد نظر را ببینند انتخاب میکنیم. با این کار در هنگام ایجاد مطلب، در قسمت دسترسی این سطح اضافه میشود.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =