بک لینک چیست ؟ نکات بسیار مهم در مورد بک لینک

بک لینک چیست ؟ نکات بسیار مهم در مورد بک لینک

 

اگر تا به حال اسم بک لینک را شنیده باشید به احتمال زیاد از فواید یا خطرات آن برای سایت هم شنیده اید . در این مقاله اول سعی میکنیم که بک لینک را به طور کامل توضیح دهیم و پس از درک کامل بک لینک ، به فواید و خطرات آن بپردازیم و روش صحیح بک لینک گرفتن را توضیح دهیم .

بک لینک چیست ؟

لینک سازی به دو بخش داخلی و خارجی تقسیم میشود . لینک سازی داخلی درون سایت در مکان های مختلف (بیشتر در محتوای سایت) استفاده میشود . {مثل لینکی که در اول متن به کلمه ی بک لینک داده شده } .لینک سازی خارجی در اصل لینک هاییست که ما برای سایت خودمان ، درون سایت های دیگر ثبت میکنیم .

پس بک لینک یا همان ( لینک سازی خارجی) یعنی دریافت لینک از سایت های دیگر برای سایت خودتان . لینک ها میتوانند به صورت متن یا یک عکس یا به ساده ترین حالت یعنی آدرس سایت شما باشند . وقتی شما آدرس سایت یا صفحه ای از سایت خود را در سایتی دیگر ثبت میکنید ، ربات های خزنده ی گوگل بعد از شناسایی صفحه ی شما شروع به یافتن آن لینک های ثبت شده میکنند و اگر آن ها را مثبت تشخیص دهند به اعتبار صفحه ی شما افزوده و اگر تشخیص دهند که لینک ها نا معتبر است ، شما را خاطی میپندارد و رتبه ی سایت شما را پایین می آورد . (این بحث به اصطلاح ایندکس کردن صفحه نامیده میشود )

به صورت ساده تر گوگل را یک رییس شرکت و خود را یک کارمند فرض کنید . ثبت بک لینک یعنی که کارمند های دیگر (سایت های دیگر) در مورد شما صحبت میکنند . حال اگر افراد و کارمند های خوبی در مورد شما صحبت های مفید کنند ، نطر رییس در مورد شما مثبت میشود و این میتواند بهترین اتفاق برای شما باشد . ولی اگر شما هدف بحث و دم خور کارمند های تنبل باشید ، رییس شما را فردی منفی برای شرکت میبیند و در این حالت هرچیزی ممکن است . از اخطار های ساده تا اخراج شدن .

فکر میکنم با این مثال منظور را رسانده باشم .

لینک ها از یک نطر دیگر باهم تفاوت دارند :

تفاوت لینک های  dofollow و nofollow

لینک ها به صورت پیش فرض dofollow هستند و برای تغییر آن به nofollow در بخش برنامه نویسی html  باید تغییراتی حاصل کرد . لینک های no follow اعتباری به صفحه هدف شما منتقل نمیکند .

گوگل در سال ۱۹۹۰ مفهوم پیج رنک را معرفی کرد و در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت. متخصصین سئو و مدیران وب سایت ها از این نکته به نوعی سوء استفاده کردند و با تکنیک هایی مانندن تبادل لینک یا خرید بک لینک جایگاه خود در نتایج جستجو گوگل بالا و بالاتر بردند .

با زیاد شدن معاملات بک لینک گوگل الگوریتم های خود را آپدیت کرد و الگوریتمی با نام پنگوئن ارائه داد که کار آن شناسایی و جریمه سایت هایی که از این روش های لینک سازی استفاده میکردند بود . همچنین در ادامه پیج رنک را به کلی حذف کرده و تلاش کرد تا وابستگی رتبه بندی نتایج به لینک سازی را تا حد امکان کاهش دهد.

حال این سوال پیش می آید که گوگل چگونه این لینک ها را صافی میدهد و ما باید چه مولفه هایی را رعایت کنیم تا گوگل سایت ما را خاطی تشخیص ندهد .

 

 

ارزش یابی بک لینک توسط گوگل :

این ارزش یابی ۶ سرفصل مهم دارد که با هم آن ها را بررسی میکنیم .

۱- اعتبار دامنه (Domain Authority)

این مولفه در اصل اعتباری است که گوگل به دامنه سایت میدهد و این اعتبار وابسته به فاکتورهایی از قبیل : نوع دامنه ، عمر دامنه ، میزان فعالیت ، تعداد لینک های ورودی و خروجی ، ارزش محتوا و… . هرچه اعتبار سایت که شما از آن بک لینک گرفته اید بیشتر باشد ، گوگل اعتبار بیشتری به سایت شما میدهد .

برای مطلع شدن از این مولفه باید از سایتی به نام moz کمک بگیرید .

۲-اعتبار صفحه (Page Authority)

اعتبار صفحه شبیه همان اعتبار دامنه است ، ولی با این فرق که این اعتبار در تمام صفحه های یک سایت متفاوت است . مثلا ممکن است سایت از اعتبار بالایی برخوردار باشد ولی صفحه ی مورد نطر شما اعتبار پایینی داشته باشد  . این اعتبار بیشتر به لینک سازی داخلی سایت بستگی دارد ، اگر شما میخواهید اعتبار یک صفحه از سایت خود را افزایش دهید ، لینک سازی داخلی در آن و به آن صفحه را فراموش نکنید .

خبر خوب این است که با برنامه ی (moz) این مولفه هم میتوانید چک کنید .

۳-میزان اسپم )spam score)

شاخص دیگری که ممکن است گریبان گیر شما شود اسپم اسکور سایت هدف است .اسپم اسکور میزان لینک دهی سایت را نشان میدهد.  اگر سایتی که میخواهید در آن بک لینک ثبت کنید اسپم اسکور بالایی داشته باشد ، به زبان ساده گوگل اعتبار بک لینک و در نتیجه اعتبار سایت شما را پایین میآورد .به هیچ وجه در سایت هایی که دارای اسپم اسکور بالایی هستند لینک سازی نکنید . زیرا کاری بیهوده و حتی پر خطر است . اشاره به این موضوع را کمتر دیده ام ، در حالی که از اهمیت بالایی برخوردار است .

و باز هم با ست کردن موز با مرورگر خود میتوانید از این مهم اطلاع پیدا کنید .

 

۴-محل قرار گیری لینک

این موضوع خیلی مهم است که بدانید لینک شما در کجای سایت درج میشود ، مثلا اگر شما بک لینک خریداری میکنید و به شما گفته میشود که ۲۰۰ عدد بک لینک به شما اختصاص داده شده ، اگر این لینک ها در فوتر ، نوار های گوشه سایت ویا موارد مشابه ثبت شده باشد ، با تکرار لینک شما در هر صفحه ، ربات های گوگل سایت شما را خاطی گزارش میدهند و شما جریمه خواهید شد .

۵-میزاان ارتباط موضوع سایت شما با سایت هدف

یکی دیگر از مواردی که گوگل توجه زیادی به آن دارد ارتباط موضوع بین سایت و صفحه هاست . برای مثال فرض کنید که زمینه ی کاری شما در مورد قطعات کامپیوتر است ، ولی سایتی که در آن لینک ثبت کردید در مورد آب و هوا است . طبیعی است که گوگل اعتبار زیادی برای لینک شما قائل نمیشود . شما باید در سایت های مرتبط یا مثلا در قسمت مرتبط در یک فروم (تالار گفت و گو ) لینک ثبت کنید .

۶- nofollow & do follow

قبلا این دو نوع لینک را توضیح دادم ، با گرفتن لینک های فالو اعتبار سایت خود را بالا میبرید . لینک های no follow هم برای تبلیغات و جذب مخاطب استفاده کنید و به نوع دیگری سئو صورت میگیرد و ترافیک سایت شما بالا میرود .

 

در کل لینک سازی برای سئو سایت نیاز است ، و باعث میشود که شما زود تر به هدف و کسب درآمد برسید . ولی توجه داشته باشید که این کار را به صورت قانونی و با رعایت ضوابط انجام دهید تا پشیمانی برایتان حاصل نشود و دقت داشته باشید که لینک ها را با فاصله ی زمانی مناسب ثبت کنید تا نتیجه ی بهتری حاصل شود .

پیروز و سربلند باشید .

 

 

 


در شبکه های اجتماعی
نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

شما میتوانید برای وارد کردن لینک و کدهایHTML از تگ های زیر استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>