×

برندسازی یا برندینگ (Branding)

دیدگاه‌ها و اختلاف نظر‌های موجود در حوزه‌ی برند و برندسازی بسیار گسترده است. از این رو ما واژه و تعاریف برند را بررسی کردیم و روانترین تعریف که برای هر فردی با هر ضریب هوشی ای قابل فهم باشد را سعی کردیم تهیه نماییم و از کنار هم چیدن واژه ها به تعریف و پرسش زیر رسیدیم.
برندسازی یا برندینگ (Branding) چیست؟برای آنکه بتوانیم کسب و کار آنلاین یا غیر آنلاین ،کمپانی، شرکت، خدمات و یا محصول خود را به دیگران معرفی کنیم به یک فاکتور بسیار مهم و ضروری که نام تجاری یا همان برند ( Brand ) است نیاز داریم. برند در اصل باید معرف شما و کسب و کارتان باشد.

بسیاری از شرکت هایی که آینده نگر هستند و به فکر تعاملات و سرمایه گذاریهای جهانی می باشند، تلاش بسیار زیادی برای انتخاب نام تجاری خود می کنند تا بتوانند بعد از مدتی سخت کوشی برند خود را در سراسر جهان معروف کنند و نام آن را به گوش همه برسانند و به صورتی در ذهن مردم باقی بمانند .

دقیقا همین کاری که فروشگاه اینترنتی معروف ایرانی که همگی فکر میکنم حداقل یک بار ازش خرید کردیم انجام داد. درسته !!! دیجی کالا – نامی که بر سر زبانهاست و تغربا ٨۰ درصد کاربران اینترنتی که تجربه خرید اینترنتی را دارند دیجیکالا را میشناسند .

به نام دیجیکالا دقت کنید . معلومه روی نامش هم تمرکز شده . هون طور که بعد ها بسیار از رقبایش نام هایی مثل اون رو در فروشگاه های اینترنتی به کار بردن تا شاید به رشدشون کمکی بکنه که البته رشد کردن در کسب و کار انترنتی فقط به پشتکار بستگی داره !

فاکتورهای بسیار زیادی وجود دارد که در انتخاب نام برندمون باید به کار ببریم و بهش توجه کنیم، انتخاب نام رو باید براش وقت زیادی صرف کنید .

این مقاله ی کوتاه رو نوشتم تا شما عزیزان رو با مفهوم عام پسند برند و برندینگ brand آشنا کنم . حتما مقاله های بعدی ما را در برندینگ دنبال کنید، در حال آماده کردن مقالات و ویدئو های جالبی هستیم که رایگان و به صورت هدیه در اختیارتون قرار میدیم در مقالات آینده . لطفا سایت خودتون رو همراهی کنید.

وفاداری برند

وفاداری یک برند عاملی در محبوب شدن و محبوب ماندن در میان جامعه‌ی کسب و کار شما می‌باشد. این که برند شما توسط مردم میان یکدیگر تبلیغ شود و باعث گستردگی نام برند شما شود قطعاً عامل وفاداری برند در آن دخیل است. عامل هایی که باعث جلب اطمینان برند و وفاداری می شود در این مطلب بیان می شود.

۵ بعد اصلی که باعث وفاداری مشتریان نسبت به برند شما می‌‌شود و نقش اساسی دارند شامل : خالص بودن ، هیجان انگیز بودن ، شایستگی و صلاحیت داشتن ، کامل و جامع بودن و مورد آخر استحکام و پایداری برند شما می‌باشد.

جلب رضایت مشتریان را می‌توان از روش های گوناگون به دست آورد شاید تنها یکبار و شاید برای همیشه. یک عاملی که تداوم این کار را نشان می‌دهد خالص بودن در کار می‌باشد. به نمایش گذاشتن عکس العمل و نتایج کارها همیشه نسبت به صحبت های تبلیغاتی بهتر عمل می‌کنند برای مثال: اگر برای محصولی هزاران جمله تبلیغ کنید ولی در صورتی که در کیفیت آن اغراق کرده باشید ، شاید بتوانید در معرفی برند و فروش محصولتان موفق باشید اما مشتریانی که از کیفیت محصول شما با خرید ، آگاه شدند را برای دفعات بعد از دست خواهید داد حتی اگر محصول بعدی شما کیفیت خوبی هم داشته باشد ، اعتماد از دست رفته‌ی آنها نسبت به برند شما را نمی‌توان به راحتی برگرداند.

کارهای متنوعی برای هیجان انگیز نشان دادن برند می‌باشد : شجاعت داشتن در کار که شاید در اوایل کسب و کار سود مالی برای شما نداشته باشد و یا حتی ضرری داشته باشد ولی این روحیه شجاعتی که در امکاناتی که به مشتریان می‌هید باعث جلب وفاداری به برند شما می‌شود. برای مثال فروشگاه هایی یا سایت هایی هستند که در ایامی اجناس یا محصولاتی را به عنوان تخفیف در نظر می‌گیرند شاید برای اوایل از نظر مالی برای صاحب برند تاثیر مثبتی نداشته باشد اما با فروش تعداد کمی محصول و ارائه کیفیت مناسب به مشتری باعث تبلیغ یک فضای تبلیغاتی مناسب در میان افراد دیگر انجام داده.

کامل و جامع بودن در تولید برند به معنی این است که اگر به راه اندازی کسب و کاری فکر می‌کنید تمام عوامل مرتبط به حیطه ی کسب و کار خود را مهیا کنید و در دسترس مشتریان خود قرار دهید مثلاً اگر یک فروشگاه وسایل دیجیتال دارید انواع سیستم های صوتی و تصویری ، کنسول ها و غیره را برای مشتریان دارید فقط یک مورد وسیله دیجیتال از یک مارک مخصوص را تولید و به فروش نرسانید و جنبه های گوناگون سلیقه ی مردم را در نظر بگیرید البته اینکه در کسب و کار خود به یک مبحث خاصی بپردازید اشکالی ندارد بلکه نشان دهنده ی حرفه ای بودن شما در آن حیطه ی کاری میباشد به شرطی که کلیه ی خدمات نسبت به آن کار را ، ارائه کنید و در دسترس مشتریان خود قرار دهید.

پایداری برند هم جزو یکی دیگر از عوامل منجر به وفاداری برند است یعنی این که برند کسب و کار شما یک برند موقتی نباشد و سابقه ی کاری بالایی داشته باشد. شاید دیده باشید که کالایی را از برندی خریداری می‌کنید و دارای ضمانت یا پاسخگویی تا مدتی است ولی طی دوران ضمانت وقتی به آنجا مراجعه می‌کنید دیگر پشتیبانی درستی ندارند یا اینکه اصلا برندی با آن نام دیگر وجود ندارند. این چنین برخوردها با مشتریان قطعا باعث عدم وفاداری آنها به برند و باعث نابودی کامل آن میشود.

گام های برندسازی

مرحله اول ) اطلاعات مورد نیاز را در مورد کسب و کاری را که قصد راه اندازی آن را دارید به دست آورید. اطلاعاتی را که جمع آوری می‌کنید باید براساس دو عنصر مهم شخصیت برند و جنبه ی رقابتی که در جامعه دارد به دست بیاورید. این اطلاعات در حقیقت دورنمای کار شما است پس نقاط مثبت و منفی که ممکن است با آن مواجه شوید را دریافت کنید و به دنبال ایده و راه هایی برای موفق تر کردن برنامه ها و یا پیشگیری از مشکلات پیش رو باشید.

شخصیت برند در حقیقت به رابطه ی نزدیک و تعاملی که با مخاطبان و مشتریان آینده شما دارد بستگی دارد که کار شما چه سنین و چه نوع افرادی را مورد هدف و بازاریابی قرار می دهد مثلاً: جوانان ، شخصیت های رسمی ، افراد سطح پایین جامعه و …. .

جنبه‌‌ی رقابتی را نیز باید به گونه‌ای بررسی کنید که وضعیت رقابتی برند شما چگونه است و در چه موضوعاتی رقابت بیشتر است و در چه موضوعاتی کمتر و سایر اطلاعاتی که در این زمینه می‌توانید به دست آورید.

مرحله دوم ) شخصی سازی برند: در این مرحله شما باید برای برند خود ویژگی هایی را تعیین کنید که در محصولات و توضیحات و سایر خدماتی که به مشتریان خود خواهید داد نمایان باشد. این امکاناتی که می‌تواند شخصیت برند شما را بسازد شما لوگوی برند شما ، نحوه ی تبلیغات ، رنگ بندی محصولات ، نحوه ی بسته بندی محصولات و … می‌باشد که این موارد بایستی همگی با هم همگام سازی شوند تا جلوه ی بصری درستی هم از دید مشتریان داشته باشد.

مرحله سوم ) در این مرحله بایستی چشم اندازهای کوتاه مدت و بلندمدتی را برای به نتیجه رسیدن اهدافتان تعیین کنید. با توجه به اطلاعاتی که در مراحل قبلی به دست آوردید می‌توانید اهداف های خودتان و چشم اندازهای برا رسیدن به آن ها را نیز درنظر بگیرید.

مرحله چهارم ) در این مرحله باید بر اساس خدماتی که برای مشتریان خود در نظر گرفته اید به جلب مشتری بپردازید. شناسایی سلیقه‌‌‌ی مردم و به دست آوردن اعتماد آنها باعث جلب رضایت آنها و در آینده اعتبار برند شما می‌شود.

مرحله پنجم ) در این مرحله با توجه به اینکه شما مخاطبان و کاربران و مشتریان خود را به دست آوریده‌اید و شناسایی کردید باید برای نگه داشتن آنها در برند شما اعتماد آنها را جلب کنید و در آنها نسبت به برند شما وابستگی ایجاد کنید و این وابستگی را به شکلی ادامه دهید که باعث پایداری مشتریان شما با برندتان شود.

 


مقالات مرتبط
مدیر کل

کارشناس ارشد IT . محقق و مدرس سئو ، دیجیتال مارکتینگ ، توسعه دهنده جوملا ، علاقه مند به آموزش در حوزه راه اندازی کسب و کار اینترنتی . در حال حاضر مدیر وب سایت دیتادیزاین هستم.


در شبکه های اجتماعی
نظرات کاربران

پاسخی بگذارید

شما میتوانید برای وارد کردن لینک و کدهایHTML از تگ های زیر استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>