مراحل طراحی سایت و ایجاد یک سایت حرفه ای

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در روند مراحل طراحی سایت پیش می آید، عدم اطلاعات کافی در کارفرما و نداشتن تعریف دقیق از پروژه است. این مشکل باعث کاهش سرعت انجام پروژه و کاهش نسبی کیفیت انجام کار می شود . بسیاری از پروژه ها به دلیل این که مراحل طراحی سایت به درستی و با ترتیب مناسب انجام نشده اند، به شکست می خورند. مثلا وقتی کارفرما بعد از انجام مراحل اولیه و بعد از طراحی گرافیکی قالب و پیاده سازی نسخه وب بخواهد ساختار گرافیکی قالب را تغییر دهد، پروژه متوقف می شود و باید دوباره همه مراحل قبلی تکرار شوند و هزینه و زمان بیشتری برای طراحی سایت صرف می شود.این مقاله جهت مشخص شدن روند طراحی سایت و خلاصه ای از مراحل طراحی سایت در شرکت دیتادیزاین نوشته شده است تا کارفرمایان دید کلی از پروژه داشته باشند.

اینفوگرافیک مراحل طراحی سایت

اینفوگرافیک مراحل طراحی سایت

شناخت نیاز های صاحب سایت :طراحی سایت , مراحل طراحی سایت , اهداف طراحی سایت , طراحی وبسایت
در این مرحله صاحب سایت نیازهایی را که باعث شده به خاطر برطرف کردن آنها به فکر طراحی سایت بیفتد مطرح می کند. شرکت طراحی سایت هم با توجه به تجربه ای که در طراحی سایت اختصاصی دارد برای برطرف کردن هر کدام راهکاری تعریف میکند و پیشنهادات مختلفی ارائه می دهد.
ترسیم اهداف سایت :
هدف عمده سایت های تجاری فروش بیشتر از طریق سایت می باشد. در سایت های غیرتجاری هم بازدید بیشتر کاربران از مهم ترین اهداف می باشد. برای رسیدن به اهداف سایت در درجه اول باید مخاطبین سایت شناسایی شوند و بازار هدف اصلی مخاطبین مشخص شود. مثلاً برای سایتی که در زمینه فروش پوشاک کودکان مشغول است، بازار هدف، والدین یا ترجیحاً مادرانی هستند که فرزند کوچک دارند . شناخت مخاطب به ما کمک می کند تا در همه مراحل طراحی سایت علایق او را بشناسیم تا سایت طراحی شده از همه نظر مورد تأیید و علاقه جمع زیادی از بازار هدف مخاطبین باشد.
تعیین مسیر حرکت طراحی سایت :

با مشخص شدن اهداف سایت ، باید مسیر رسیدن به این اهداف هم از قبل برنامه ریزی شده و مشخص باشد.آماده سازی خلاصه ای از متون سایت،آماده سازی تصاویر سایت،امکاناتی که در آینده به سایت اضافه می شود،روش هایی که قرار است برای تبلیغات سایت مورد استفاده قرار بگیرد،زمان بندی سایت برای ماههای آینده و … نکاتی است که اگر قبل از طراحی برای آنها برنـامه ریزی شود ، سرعت انجـام پروژه را بالا می بــرد و درگیــری فکری را برای آینده از بین می برد و می توان در مراحل بعد به نکات مهم تری در مورد پیشرفت سایت فکر کرد.

تحلیل و بررسی بازار و بررسی جایگاه رقبا :
شرکت‌ها به منظور افزایش فروش در بازارهای مختلف،نیازمند برنـــامه ریزی دقیقی هستند؛که بر مبنای روش های
جدید تبلیغاتی و استراتژی های رقیبان انجام میشود. چرا که بدون در نظر گرفتن وضعیت شرکت‌های رقیب ومشخص کردن نقاط قوت و ضعف، نمی‌توان به برتری و جایگاه متمایز نسبت به رقبا دست یافت.در همین راستــا برای طراحی سایت جدید هم باید سایت های رقبا را که مشغول به کار هستند بررسی کرد تا با توجه به نقاط قوت و ضعف آنها ، سایت جدید به خوبی طراحی شود. تحلیل سایت های رقبا می تواند از لحاظ امکانات سایت ، گرافیک سایت ، نوع تصاویر سایت ، متن های سایت و . . . باشد.
طراحی سایت,طراحی گرافیک سایت,مراحل طراحی سایت,طراحی وب سایت,وب وان
ترسیم طرح اولیه سایت روی کاغذ :
در این مرحله با توجه به کل اطلاعات جمع آوری شده در مراحل قبل و با لحاظ کردن سلیقه و نظرات کارفرما ، طرحی به صورت اتود روی کاغذ پیاده می شود . در این اتود ساختار و چارچوب اصلی طراحی سایت مشخص می شود و امکانات صفحه اول سایت روی کاغذ قابل مشاهده و بررسی است .
پیاده سازی طرح گرافیکی با فتوشاپ :
در این مرحله نماینده پیمانکار با بخش گرافیک شرکت طراحی سایت تهران وب وان جهت تصمیم گیری در مورد قالب سایت به بحث و گفتگو می پردازند . مدتی پس از جلسه مربوط به قالب گرافیکی ، طرح نمونه طراحی می شود و پس تأیید مدیر پروژه و ناظر کیفی ، جهت مشاهده و تأییدیه کارفرما ارسال می گردد . پیمان کار می تواند به تعداد نامحدود بدون هزینه اضافی درخواست طراحی مجدد و یا تغییر در طرح نماید و در صورت تأیید نهایی قالب گرافیکی ، جهت کد نویسی قالب به دپارتمان مربوطه ارسال می شود.
پیاده سازی قالب سایت در محیط وب :
در این مرحله قالب توسط برنامه نویسان متخصص سمت کلاینت با آخرین تکنیک ها کد نویسی می شود.طرح کد نویسی شده مطابق با قرارداد جهت تأیید پیمان کار ارسال می شود. در این مرحله پیمان کار می تواند قالب گرافیکی را با آنچه که کدنویسی شده است مقایسه نماید و در صورت مطابقت کامل و رضایت از عملکرد قسمت های مختلف تأییدیه دوم را جهت تحویل نهایی ارسال نماید، در غیر این صورت می تواند درخواست اصلاحات در طرح ارسالی بدون هزینه اضافی نماید.
قالب کد نویسی شده چک لیست های فراوانی جهت تطابق با استانداردهای مشخص شده در وب وان خواهد گذراند. در نهایت پس از بررسی مدیر پروژه و ناظران مربوطه جهت تأیید نهایی به پیمان کار ارسال میگردد.

1+

مدیر کل

کارشناس ارشد IT . محقق و مدرس سئو ، دیجیتال مارکتینگ ، توسعه دهنده جوملا ، علاقه مند به آموزش در حوزه راه اندازی کسب و کار اینترنتی . در حال حاضر مدیر وب سایت دیتادیزاین هستم.


در شبکه های اجتماعی
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید برای وارد کردن لینک و کدهایHTML از تگ های زیر استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>