تحقیقات تجربه کاربری user research چیست؟ | روش های تحقیقات تجربه کاربری

تحقیقات تجربه کاربری user research چیست و چه روش هایی دارد؟

در مراحل ابتدایی و شروع طراحی تجربه کاربری، شناخت کاربر هدف و مخاطبین اصلی اهمیت بالایی دارد و هرچه شناخت دقیق تر و هدفمندتر باشد، کارایی محصول نهایی نیز افزایش پیدا میکند. اگر مخاطبان خود را نمی شناسید، نمی توانید محصولی بسازید که آنها علاقه مند به آن محصول شوند. برای به حداکثر رساندن شانس موفقیتتان، قبل از تصمیم گیری در مورد محصول، تحقیق درباره کاربران که تحقیقات تجربه کاربری user research نام دارد بسیار مهم است. پژوهش کاربری فرایند درک نیازها، خواسته ها و رفتارهای کاربر با استفاده از روش های متفاوت جمع آوری نظرات و مشاهدات است. این بخشی اساسی از کار طراح UX و بخش اصلی فرایند طراحی تجربه کاربری است. در حقیقت، تحقیقات تجربه کاربری نقطه شروع برای هر پروژه ای است و در فرآیند طراحی UX اولین مرحله می باشد، زیرا بدون یک تحقیق مناسب، طراحی محصول تنها می تواند بر اساس تجربیات و مفروضات شخصی طراح باشد، که این نوع طراحی کم اهمیت است. ساخت یک محصول بدون تحقیقات مناسب کاربری، مانند ساختن یک خانه بدون پایه ای محکم و حساب شده است. با ما برای روش های تحقیقات تجربه کاربری همراه باشید.

تحقیقات UX شامل انواع روش های تحقیق است که برای افزودن زمینه و بینش به روند طراحی استفاده می شوند. فعالان حوزه تجربه کاربری، تکنیک های بسیاری را از دانشگاهیان، دانشمندان، محققان بازار و … وام گرفته اند با این حال، هنوز هم انواع تحقیقات وجود دارد که نسبتاً در دنیای تجربه کاربری، منحصربفرد است.
هدف اصلی از تحقیقات طراحی، آگاهی از فرآیند طراحی از دید کاربر نهایی است. به خوبی پذیرفته شده است که اهداف تجربه کاربری و طراحی کاربر محور آن است که طراحی ما به آنچه در ذهن کاربر نهایی می گذرد، نزدیک باشد. تحقیقات به ما می گوید که کاربر نهایی چه کسی است، در چه موقعیتی از محصول ما استفاده می کند و چه نیازی به ما دارد (یا از ما چه انتظاری دارد). اکنون به سراغ روش های تحقیقات تجربه کاربری میرویم.

۴ روش تحقیقات تجربه کاربری

نظارت و مشاهده

اولین قدم برای انجام تحقیق، یادگرفتن مشاهده بهتر دنیای اطرافمان است. مشاهده کردن معمولا به عنوان یک مهارت ساده در نظر گرفته می‌شود و به همین دلیل ممکن است جدی گرفته نشود. اما مشاهدات درست و یادداشت برداری از آنها باعث می‌شوند تا بتوانیم در آینده الگوهای مختلفی را در بین گروه‌های مختلف کاربران پیدا کنیم. در طراحی یک محصول ممکن است در مراحل مختلف نیز به مشاهدات بین کاربران برای دستیابی نتیجه لازم باشد و نمونه برداری از کاربران و مشاده و زیرنظر گرفتن دقیق رفتارها و برخوردهایی که کاربر با محصول یا نظریات محصول دارد، میتواند برای بهینه سازی رفتار محصول با مشتری نیز کمک کند.

مصاحبه ها

مصاحبه یکی از روش های تحقیقات تجربه کاربری

مصاحبه یکی از روش‌های تحقیقاتی بسیار کیفی است که به شناخت شخصی کاربران کمک می کند. نقاط درد آنها را پیدا می کند. همچنین مصاحبه های رو در رو یک روش ارتباطی پذیرفته شده و صحیح بین یک محقق و یک کاربر یا ذینفع است. در این روش سعی کنید بینش‌ها و نقاط درد بیشتری را جمع آوری کنید که ممکن است با روش های دیگر ارائه نشود. مصاحبه ها باید توسط طراحان تجربه کاربری به طور کامل برنامه ریزی شده باشد و سوالات از پیش تعیین شده ای را در جلسه مصاحبه پرسیده شود. در جلسه مصاحبه باید سوالات واضح و قابل درک برای تمام افراد شرکت کننده باشد.
مصاحبه را از طریق تلفن، از طریق اسکایپ یا در یک جلسه شخصی انجام دهید. مهمتر از همه، فقط سوالات باز بپرسید! محدودیت موجود در سوالات مستقیم یا چند گزینه ای، ارزشمندترین اطلاعات کاربران را از بین می‌برد. بگذارید آنها فکر کنند و پاسخ دهند. چیزی شبیه به این را امتحان کنید : “چه چیزی شما را در مورد سبد خرید بیشتر به چالش می کشد؟”
پنج یا شش مصاحبه، نقاط درد کافی را برای بدست آوردن نقاط تمرکز برای محصول فراهم می‌کند. فراوانی نتایج مشابه می‌تواند به اولویت بندی این مشکلات کمک کند. پس از یافتن نقاط اصلی درد ؛ برای حل آنها مصاحبه‌های عمیق‌تری انجام دهید تا آن مباحث را با جزئیات بیشتری کشف کنید.

نظرسنجی ها و پرسشنامه ها

نظرسنجی یکی از روش های تحقیقات تجربه کاربری

پرسشنامه ها و نظرسنجی ها، راهی آسان برای جمع آوری مقدار زیادی از اطلاعات در مورد یک گروه خاص در مدت زمانی اندک است همچنین بسیار کاربردی و ارزان است. نظرسنجی هم از جمله روش هایی است که طراحان تجربه کاربری میتوانند به صورت آنلاین با استفاده از ابزارهای متنوع آنلاین استفاده کنند.
اما پرسشنامه ها و نظرسنجی ها معایب خود را نیز دارند.یکی از بدی های پرسشنامه این است که محقق نمی تواند مستقیماً با پاسخ دهندگان تعامل برقرار کند.
نظرسنجی ها وقتی نیازی به ورود به سیستم یا وارد کردن اطلاعات تماس از سوی کاربر نداشته باشند، میزان پاسخ بسیار بالاتری دریافت می کنند. اما در عین حال باعث ناشناس ماندن کاربران می شوند و این ناشناس بودن باعث می شود که شفاف سازی یا درخواست جزئیات بیشتر، غیر ممکن شود.
• نظرسنجی را کوتاه و مختصر طراحی کنید. اگر نظرسنجی بیش از حد طولانی باشد، متوجه می شوید که به همان اندازه پاسخ هایی که مورد نظر شما می باشد را دریافت نمی کنید. فراموش نکنید که هر سوال اضافی تعداد پاسخ هایی که دریافت می کنید را کاهش می دهد. بهتر است چندین نظرسنجی کوتاه را ارسال کنید، نه اینکه تمام چیزی را که می خواهید بدانید را به یک نظرسنجی طولانی بسپارید! کاربران نظرسنجی های طولانی را تکمیل نمی کنند.
موارد و پرسش هایی را که در نظرسنجی تعیین میکنید را پیش از ارائه ارزیابی کنید و درصورتی که تعداد سوالات زیادی را درنظرگرفته اید آنها را با فیلتر کردن به موارد مختصر و البته مهمتری تبدیل کنید
• نظرسنجی خود را برای از بین بردن مشکلاتی که امکان دارد وجود داشته باشد تست کنید. برای جلوگیری از بازسازی نظرسنجی و اتلاف زمان های طولانی، ابتدا روی کاغذ آن را تست کنید. قبل از ارسال آن به کاربر از همکارانتان بخواهید که نظرسنجی شما را امتحان کنند.
• در نظرسنجی از پرسیدن سوالات تخصصی پرهیز کنید و سوالات قابل فهم برای مخاطبین را بیان کنید
• پرسیدن سوالات تشریحی بهترین رویکرد است، اما تجزیه و تحلیل این نوع داده ها به آسانی امکان پذیر نیست، زیرا بررسی هر پاسخ کاربر نیاز به زمان کافی برای تجزیه و تحلیل دارد. علاوه بر این، کاربران به سرعت پاسخ دادن به سوالات تشریحی پایان می دهند، زیرا معمولا نیاز به خواندن و تایپ کردن زیادی دارد ( سوالات تشریحی به صورت مصاحبه انجام بشود بهتر است).
• برای ایجاد نظرسنجی های آنلاین نیز ابزارهای مختلفی برای نظرسنجی مانند: Google Forms، SurveyGizmo, Surveymonkeyو غیره وجود دارند که میتوانید از آنها در تیم تجربه کاربری استفاده کنید.

گروه های متمرکز یا Focus Groups

گروه کانونی یکی از روش های تحقیقات تجربه کاربری

گروه های متمرکز در واقع جلساتی هستند که معمولا از ۵ تا ۱۰ نفر از افرادی که در محصول یا سرویس شما مصرف کننده هستند تشکیل شده است و از طریق گفتگو هایی که حول محور های مشخص شما صورت می گیرد مواردی مشخص می شود که شما بر اساس آنها نگرش ها، باورها، خواسته ها و واکنش های آنها را نسبت به کانسپت های جدید متوجه خواهید شد. در واقع گروه های کاربری یا کانونی مصاحبه هایی هستند که با یک گروه از کاربران به سرعت انجام می شوند (معمولا این روش ، روش ارزانی است). در این مصاحبه ها خواسته ها و نگرش مخاطبان کشف می شوند. مسئول برگزاری این نوع مصاحبه ها ، ۵-۱۰ شرکت کننده را به بحث در مورد مجموعه ای از موضوعات هدایت می کند و با پرسیدن سوالات از پیش تعیین شده به جمع آوری اطلاعات از نظرات، بازخوردها و پیشنهادات کلامی و کتبی کاربران از طریق تمرین و بحث می پردازد.
این روش تحقیق هنگامی مفید است که یک شرکت نیاز به جمع آوری اطلاعات زیاد در کوتاه ترین زمان ممکن داشته باشد. این روش می تواند به پژوهشگران کمک کند تا پاسخ به سوالات مهمی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را پیدا کنند:
• چگونه کاربران، یک محصول را درک می کنند؟
• کاربران معتقدند چه چیزی مهمترین ویژگی های یک محصول است؟
علی رغم مزایای آشکار این روش، گروه های کاربر( Focus Groups) اغلب توسط بسیاری از محققان مورد انتقاد قرار می گیرند. مهمترین مشکلات عبارتند از:
• مردم در پیش بینی آنچه که می خواهند، خوب نیستند (به خصوص وقتی که از آنها در رابطه با یه محتوا سوال می شود).
• مشکل حرف در برابر عمل : آنچه مردم می گویند و آنچه مردم انجام می دهند اغلب بسیار متفاوت هستند. کاربران می توانند برای خود یک نظر جدید بسازند. آنها همچنین می توانند درباره چیزهایی صحبت کنند که در واقع برای آنها مهم نیستند و هیچ اعتقادی به آن مسائل ندارند، در نتیجه صحبت ها آنها می تواند گمراه کننده باشد.
• مشکل گروهی فکر کردن : شرکت کنندگان می توانند نظرات و ترجیحات یکدیگر را در گروه تحت تاثیر قرار دهند، به این ترتیب داده های نادرست را ارائه می دهند.
بنابراین استفاده از این روش به تنهایی در جهت اندازه گیری و درک مناسب و دقیق رفتار کاربران، نادرست است.
نکات مهم:
• از اصطلاحات استفاده نکنید. هنگام صحبت با کاربران، به زبان خودشان صحبت کنید. این کار به شما کمک خواهد کرد که درک کنید که واقعا آنها چه چیزی احساس می کنند و در هنگام گفت و گو نظرات شرکت کنندگان را قطع نکنید و اجازه دهید نظر دقیق و واقعی خود را بیان کنند.
• بر روی مسائل خاصی که مد نظرتان هست زیاد تمرکز نکنید. انجام این کار باعث می شود مردم رفتار خود را تغییر دهند و پاسخ های خود را بر طبق مسائلی که تاکید می کنید، عوض کنند. این مسئله مخصوصا برای موضوعات مرتبط با طراحی UI رایج است. هنگامی که شما از افراد در مورد عنصری خاص درباره UI می پرسید، آنها خیلی بیشتر از قبل توجه می کنند.
• در جلسات focus Group هدف دریافت راه حل توسط شرکت کنندگان نیست و نباید به دنیال این باشید که در پایان جلسه از گفتگو های کاربران راه حل هایی برای حل مشکلات بیان شده پیدا کنید بلکه در این جلسات رفتار و نظراتی که شرکت کنندگان در مواجه با یک ویژگی محصول مواجه میشوند را باید شناسایی کرد و با استفاده از تست هایی که صورت میگیرد تیم طراحی تجربه کاربری وظیفه یافتن راه حل های مناسب را دارند.

هدف نهایی فرایند طراحی شما ایجاد محصولات انسان محور است. دستیابی به این هدف زمانی امکان پذیر است که بدانید کاربران شما چه کسانی هستند، چه چیزی می خواهند و چرا می خواهند از این محصول استفاده کنند. با صرف زمان برای انجام تحقیقات کاربر و در نظر داشتن اهداف کاربر در طول این مراحل، شما شانس بیشتری برای طراحی محصول کاربرپسند خواهید داشت.
اما تحقیق بر روی کاربر فقط با استفاده از این روش هایی که به دست آمده اتفاق نمی افتد بلکه تازه نیمی باقیمانده از این راه باید بر اساس آنالیزها بر روی دیتاهایی که به دست آورده اید انجام شود. آمارهای کمی و کیفی را دسته بندی کنید و آنها را در صورت نیاز طبق نمودارهایی به نمایش بگذارید و بر اساس آن داده ها به دنبال راه حل و رفع مشکلات باشید.
امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد. ممنونم از همراهی شما دوستان

0

در شبکه های اجتماعی
نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

شما میتوانید برای وارد کردن لینک و کدهایHTML از تگ های زیر استفاده کنید : <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>