نرخ کلیک یا CTR چیست؟ ترفندهای داغ افزایش CTR

نرخ کلیک یا CTR چیست؟ آموزش تکنیک های 100% تضمینی افزایش CTR سایت

نرخ کلیک(CTR) چیست؟

CTR مخفف Click Through Rate هست که در ساده ترین حالت، معنی نرخ کلیک میده. معیار CTR برای اینه که بعد از سرچ کلمات مورد نظر توسط کاربر، گوگل چه نتایجی رو نشون میده که باعث میشه کاربر روی نتایج کلیک کنه. به تعداد این کلیک کردن میگن نرخ کلیک. حالا باید چیکار کرد تا گوگل مارو به مخاطب ها پیشنهاد بده و چه رابطه ای با سئو سایت ها داره مواردی هستن که توی این مقاله از دیتادیزاین به طور کامل آموزش داده شده. با ما تا انتهای مقاله با آموزش تکنیک های 100% تضمینی افزایش CTR سایت همراه باشین.

نرخ کلیک چه تاثیری در سئوی سایت دارد؟

اینجوری بگم که فرض کنین شما یعالم محتوای مثلا سئو شده از نظر خودتون نوشتین و گذاشتین ولی هیچ کس تمایلی نداشته باشه وارد سایت شما بشه و کلیک کنه، این یعنی عملا هرچی سئو کردین به درد نمیخوره و نرخ کلیک شما صفر شده. حالا اگه محتوای سایت شما جوری سئو شده باشه که بتونه مخاطب رو متقاعد کنه روی سایت شما کلیک کنن باید بهتون تبریک بگم که شما تونستین به درستی با استفاده از بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو نرخ کلیک در سایتتون رو افزایش بدین. در ادامه چندتا تکنیک افزایش نرخ کلیک رو بهتون توضیح دادم ولی قبلش بریم ببینیم CTR چجوری محاسبه میشه

نرخ کلیک چگونه محاسبه میشود؟

تا اینجا با اهمیت نرخ کلیک آشنا شدین که چقدر میتونه این معیار به سئو سایت ها کمک کنه. اما حالا با دو مفهوم تعداد کلیک و تعداد نمایش (سایت ما جزو نتایج جستجو باشه) برخورد میکنین که اینجا تعداد کلیک اهمیت ویژه ای داره. برای اینکه بدونین نرخ کلیک یا CTR چجوری محاسبه میشه باید بگم تقسیم تعداد کلیک کاربر روی وب سایت شما بر تعداد نمایش سایت شما در نتایج گوگل هست. مثلا اگه تعداد 1000 تا از کاربران سرچ کرده باشن آموزش رایگان سئو و سایت شما رو دیده باشن و فقط 100 نفر روی سایت شما کلیک کنن CTR سایت شما میشه100/1000 یعنی 10%

نرخ کلیک یا CTR= تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما/تعداد نمایش سایت شما به کاربران

تفاوت نرخ کلیک(CTR) با تعداد نمایش (IMPRESSION) در چیست؟

مثلا یه کاربر میاد توی گوگل سرچ میکنه دیجیتال مارکتینگ چیست. گوگل توی صفحه اولش 10 تا سایت رو به عنوان نتایج به کاربر نشون میده که کاربر هرکدوم رو دلش بخواد میتونه کلیک کنه و سایت رو نگاه کنه. همین تعداد نتایج توی صفحات 2،3،4 … وجود داره . تمام این 10 نتایج صفحه اول گوگل برای اون 10 سایت یک impression بحساب میاد حتی اگه کاربر روشون کلیک نکرده باشه. اگه همون کاربر بره صفحه دوم نتایج گوگل رو هم باز کنه برای 10 تا نتایج صفحه دوم هم برای هر سایتی که وجود داره بازم 1 impression بحساب میاد. اما کاربر میاد روی سومین ریزالت از نتایج صفحه اول کلیک میکنه که به این میگن نرخ کلیک

حالا اگه جایگاه کلمه کلیدی شما توی صفحه دوم باشه ولی کاربر اصلا صفحه دوم رو باز نکنه هیچ ایمپریشنی برای شما ثبت نمیشه. پس تا اینجا متوجه شدین که impression یعنی تعداد نمایش سایت در قبال جستجوی کاربر و ctr یعنی تعداد کلیکی که بعد از سرچ کاربر روی سایت شما انجام شده. اطلاعات این آمار دقیقا همون چیزیه که توی سرچ کنسول محاسبه و نوشته شده. یعنی برای بدست آوردن نرخ کلیک نیازی نیست که به صورت دستی این کارو انجام بدیم. با استفاده از ابزار گوگل وبمسترتولز میتونین با ثبت سایتتون تمام اطلاعات مورد نیاز تعداد کلیک، تعداد نمایش و درصد نرخ کلیک رو همونجا ببینین و آنالیز کنین.

ترفند های داغ افزایش CTR سایت

برای افزایش CTR در سایت ها باید چه کاری انجام دهیم؟
برای افزایش CTR در سایت ها باید چه کاری انجام دهیم؟

خب این دقیقا سوالی هست که برای صاحبان کسب و کار اینترنتی و کسایی که در حوزه سئو کار میکنن پیش میاد که چیکار کنن نرخ کلیک سایتشون افزایش پیدا کنه. اینجا تمام تکنیک هایی که توی تقویت سئو سایت تاثیر دارن و باعث میشن سایت ها توسط کاربران کلیک شه و بمونن توی سایتتون به طور کامل و واضح گفته شده و شما میتونین با استفاده از این آموزش ctr سایتتون یا ctr لینک هاتونو افزایش بدین و باعث بشین کاربر از سایتتون خوشش بیاد و توی سایتتون بمونه و نرخ پرش کاهش پیدا کنه

نوشتن عنوان جذاب

اولین گزینه ای که برای موتورهای جستجو گوگل خیلی خیلی اهمیت داره عنوان جذاب هست. چون گوگل هرکاری میکنه تا بهترین نتایج رو به کاربر ها نشون بده و از هیچ چیزی بی مورد نمیگذره. مثلا دو تا مقاله نوشته شده که درمورد کسب درآمد از وردپرس هست ولی عنوان های متفاوتی برای مقالشون گذاشتن یکیش هست درباره وردپرس بیشتر بدانیم و یکی دیگه روش های پولساز کسب درآمد از وردپرس . شمایی که توی گوگل سرچ کردین درآمد از وردپرس و این دوتا مقاله هم بهتون نمایش داده، کدوم عنوان براتون جذاب تره و روش کلیک میکنین؟

آموزش نوشتن عنوان جذاب

  • برای اینکه بتونین عنوان جذاب بنویسین باید از کلمه کلیدی اصلی داخلش استفاده کنین
  • طول عنوان بیشتر از 12 کارکتر نباشه
  • سعی کنین با دیدن نمونه مطالب مرتبط یک عنوان جذاب و منحصر به فرد بنویسن
  • با توجه به نیاز مخاطب (نه نیاز خودتون) بهترین عنوان یا کارگشا ترین عنوان رو بنویسین
  • استفاده از اعداد در عنوان نویسی میتونه برای مخاطب جذاب باشه
  • از کلمات تاثیرگذار مثل بهترین، ارزان ترین، فوق العاده، ارزشمند و … استفاده کنین
  • به مخاطب آرامش بدین و از کلماتی مثل آموزش کامل یا دوره جامع … توی نوشتن عنوان مناسب استفاده کنین
  • سعی کنین خیلی شفاف و واضح به مخاطب بگین که چی قراره مطالعه کنن یا یاد بگیرن. مثلا 4 روش تضمینی رسیدن به درآمد بالا با وردپرس
  • به مخاطب ارزش بدین مثلا در کنار عنوان تون بنویسین به همراه ویدیو یا کد تخفیف

در نهایت سعی نکنین با تلفیق این راه حل ها مخاطب رو گوگل بزنین چون مخاطبی که با این عنوان گول زننده وارد سایت شما بشه ولی به چیزی که توی عنوان تون بود نرسه سریع از سایتتون خارج میشه و نمیمونه. گوگل هم به راحتی این موضوع رو تشخیص میده و کم کم از نتایج گوگل حذفتون میکنه چون فهمیده کاربرها به موندن توی سایتتون علاقه ای ندارن. پس حتما متعادل عنوان بنویسین. دیگه نرخ کلیک به چه قیمت؟!

تاثیر نوشتن توضیحات متای درست در افزایش نرخ کلیک کاربر

دیدین وقتی سرچ میکنین توی نتایج گوگل، پایین عنوان سایت ها یه متنی با فونت کوچیکتری وجود داره؟ به اون میگن توضیحات متا. توضیحات متا هم خیلی به جذب مخاطب کمک میکنه و اصلا نباید دست کم گرفته بشه. باید به طور دقیق محتوای اون صفحه تونو تا 168 کارکتر توضیح بدین که مخاطب قراره چه چیزی توی اون صفحه ببینه و بتونین با همون یکی دو خط توضیحات متا، کاربر رو ترغیب به مطالعه کامل لینک صفحتون کنین مثلا یک نمونه توضیحات متای مقاله بازاریابی دیجیتالمون رو این پایین ببینین:

تاثیر نوشتن توضیحات متای درست در افزایش نرخ کلیک کاربر
تاثیر نوشتن توضیحات متای درست در افزایش نرخ کلیک کاربر

همونطور که مشاهده میکنین توضیحات متا با فونت کوچیکتر زیر عنوان قرار گرفته که اگه متن خوبی هم داشته باشه میتونه کاربر رو مجاب کنه روی لینک کلیک کنه و مقاله رو بخونه. خب عنوانمون که مشخصه درمورد چیه پس قطعا درموردش توی مقاله توضیح داده شده. ما اومدیم به کاربر راه حل پیشنهاد دادیم. با گفتن مشاوره رایگان به کاربرمون یک ارزش دادیم. کسب و کاری که دنبال دیجیتال مارکتینگ باشه با دیدن راه های ارتباطی مشتاق میشه که به سایت سر بزنه و مشاوره رایگان بگیره.

افزایش CTR با استفاده از سیستم نشانه گذاری SCHEMA

یکی دیگه از راه هایی که میتونه کاربر رو جذب کنه و به افزایش نرخ کلیک کمک کنه استفاده از سیستم نشانه گذاری اطلاعات اسکیما هست. اسکیما میاد توضیحات بیشتری رو در اختیار کاربر قرار میده که بخشی از سئوی داخلی سایت هست. حتما شما هم حین خوندن مقاله با نام نویسنده، تاریخ انتشار، فرمت صفحه که مثلا بلاگ باشه، سوالات متداول، پرسش و پاسخ، مدت زمان مطالعه مقاله و ستاره های امتیازدهی برخورد کردین که با یکسری کد و افزونه میشه این موارد رو به سایت اضافه کرد تا گوگل راحت متوجه ماهیت صفحه شما بشه و شمارو وارد نتایج گوگل کنه. به این موارد میگن schema. به تصویر زیر دقت کنین:

افزایش CTR با استفاده از سیستم نشانه گذاری SCHEMA
افزایش CTR با استفاده از سیستم نشانه گذاری SCHEMA

نوشتن محتوای اصولی طبق الگوریتم تعریف شده در گوگل

مثلا فکر کنین بعد سرچ کردن موضوعی توی گوگل به سایتی برخورد کنین که از این ستاره داره، هیچ سایتی نداره فقط این سایت داره، براتون جذاب نیست؟ کنجکاو میشین که این مقاله چی داره که ستاره گرفته و روی لینک کلیک میکنین. این یعنی افزایش نرخ کلیک با سیستم نشانه گذاری اسکیما. یا مثلا مواردی که گفتم مثل نام نویسنده، تاریخ و … انگار همه چیز شسته و رفته هست که کاربر خوشش میاد و میمونه توی سایت. اگه سوالی در این زمینه دارین و دوست دارین رایگان مشاوره بشین از طریق صفحه تماس با ما شرکت طراحی سایت دیتادیزاین ارتباط برقرار کنین.

تبلیغات کلیکی گوگل و افزایش نرخ کلیک

برای افزایش نرخ کلیک یکی دیگه از راه هاش اینه که از تبلیغات کلیکی گوگل استفاده کرد. یعنی شما در ازای پرداخت مبلغی به گوگل روی کلمه کلیدی مورد نظرتون هزار تا، دو هزارتا (بستگی به هزینه ای که کردین داره) کلیک توسط کاربر دریافت میکنین. یعنی گوگل وبسایتتونو به صورت تبلیغات داخل نتایج گوگل چندتا لینک اول نمایش میده که باعث میشه کاربرهای زیادی بی چون و چرا روی سایت کلیک کنن. تبلیغتون هم تا جایی ثابت میمونه که تعداد کلیک خورش به حدش برسه بعدش لینک شما از تبلیغات برداشته میشه، پس عنوان خوب یادتون نره.

نقش افزایش سرعت سایت در رشد نرخ کلیک

یکسری موارد هستن که دست به دست هم میدن تا رتبه سایت افزایش پیدا کنه و ترافیک بگیره مثل سرعت سایت، این ترافیک گرفتنه باعث افزایش نرخ کلیک یا CTR میشه. حتما وارد سایت هایی شدین که کلی زمان میبره تا صفحه سایت بالا بیاد. حوصلتون سر نمیره؟ آدم کلافه میشه و درجا اون سایتو میبنده و وارد سایت دیگه ای میشه که بتونه به سرعت به محتوای موردنظرش دسترسی پیدا کنه. افزایش سرعت که جزو سئو تکنیکال و فنی سایت به حساب میاد میتونه با افزایش نرخ کلیک به تبدیل شدن کاربر به مشتری کمک زیادی کنه. اگر سایت وردپرسی دارین و نیاز به پشتیبانی سایت دارین حتما به بخش خدمات پشتیبانی سایت وردپرس سر بزنین.

نقش رابط کاربری UI و تجربه کاربری UX در CTR

درمورد طراحی رابط کاربری و طراحی تجربه کاربری به طور کامل در وبلاگ دیتادیزاین گذاشته شده که میتونین با کلیک روشون به مقاله دسترسی داشته باشین. اما اگه بخوام نقششونو توی افزایش نرخ کلیک بیان کنم، رابط کاربری همون ظاهر سایته که باعث میشه کاربر خوشش بیاد و داخلش بمونه یا خوشش نیاد و از سایت خارج بشه، تجربه کاربری هم میشه پیاده سازی رفتارهایی که کاربر توی سایت انجام میده و در ساده ترین حالت ممکن به تمام خدمات و محصولات دسترسی داشته باشه و گیج نشه. این خسته نشدن از سایت و راحت کار کردن با المان های سایت باعث میشه کاربر داخل سایت بمونه که تاثیر خفنی روی بهبود سئو و افزایش رتبه سایت داره.

رسپانسیو و واکنش گرا بودن سایت برای موبایل و تبلت

مورد بعدی که به افزایش رتبه سایت کمک میکنه و باعث میشه گوگل خوشش بیاد و توی نتایج گوگل نشون بده، حالت رسپانسیو و موبایلی سایت هست. یعنی چی؟ چیزی که توی صفحه دسکتاب میبینین دقیقا همونی باشه که توی حالت موبایلی میبینین یعنی بهم خورده نباشه. توی نسخه وب یه چیز نباشه توی موبایل یه چیز دیگه. با موبایل هم بشه راحت ثبت نام و خرید کرد. اسکرول الکی نخوره.منو کامل وجود داشته باشه و … . تمام این ها باعث میشه کاربر خوشش بیاد و اذیت نشه. گوگل هم خوشحالی کاربر رو میخواد و به راحتی میتونه رفتار انسان ها رو تشخیص بده

چه عواملی در کاهش نرخ کلیک تاثیرگذارند؟

چه عواملی در کاهش نرخ کلیک تاثیرگذارند؟
چه عواملی در کاهش نرخ کلیک تاثیرگذارند؟

تا اینجا درمورد راه کارهایی صحبت کردیم که در افزایش نرخ کلیک کاربر به شدت تاثیر گذار هستن. انجام ندادن همشونم میتونه به کاهش نرخ کلیک کمک کنن چون کاربر جذب سایت شما نمیشه و روش کلیک نمیکنه. این قسمت بصورت مختصر میخوام به معرفی عوامل کاهش نرخ کلیک اشاره کنم:

  • آدرس دامنه مرتبط با صفحه نباشه (مثلا کاربری سرچ کرده طراحی سایت در مازندران و لینک اولی رو بخواد وارد شه اما با آدرس H2!12%3.com یا همچین چیزی برخورد کنه، خب شک میکنه و واردش نمیشه)
  • استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در عنوان
  • توضیحات متای خیلی کوتاه و بی ربط باهش کاهش نرخ کلیک میشه چون کسی کلیک نمیکنه
  • استفاده از ربات برای ایجاد کلیک های غیر واقعی (گوگل انقدر باهوشه تشخیص میده کاربری که کلیک میکنه روی سایت ها واقعی هستن یا واقعی نیستن و از اونجایی هم که ربات ها نمیتونن اطلاعات دقیقی مثل سن،موقعیت جغرافیای و موارد دیگه رو تشخیص بدن گوگل متوجه میشه و شمارو کم کم از نتایج گوگل پاک میکنه)

جمع بندی

توی این مقاله تمام راهکارهایی که به افزایش نرخ کلیک کاربر کمک میکنه رو عنوان کردم و شما با یاد گرفتن و اجرا کردن تک تکشون میتونین باعث رشد نرخ کلیک سایتتون بشین. این هم بگم که مثلا اگه یه عنوان خوب نوشتین نباید انتظار داشته باشین گوگل درجا شمارو توی صفحه اول جا بده. باید تمام موارد رو به صورت نامنظم انجام بدین و خیلی طبیعی اقدام کنین و به طور مستمر توی سرچ کنسول چک کنین که ورودی هاتون به چه صورته. کارهایی هم که به کاهش نرخ کلیک کمک میکنه رو انجام ندین.

منتظر نظرات و سوالات تک تکتون هستیم و ممنونیم که تا انتهای مقاله با ما همراه بودین.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *